Wandeltochten

AFGELAST!!! Dialectentocht 29 maart 2020

Deze wandeltocht is afgelast vanwege het Corona virus!!!

De Dialectentocht is een bijzondere wandeltocht. Deze tocht wordt georganiseerd in samenwerking met de Dialectkring. U wordt geleid door de mooie bosrijke omgeving van Olst, Eikelhof, Boskamp en de Haere. Tijdens deze tocht komt u bij één van rustpauzes muzikanten  tegen die prachtige ouderwetse liedjes in het Dialect ten gehore brengt of leuke verhaaltjes vertelt.

De routebeschrijving is tevens geschreven in het Sallandse Dialect. Nieuwsgierig geworden?

Meldt u zich op 29 maart bij Bakhuus, Aaldert Geertsstraat 42, 8121 BL Olst

Starttijden:

• 10 km 10.00 tot 13.00 uur
  • 15 km  9.00 tot 12.00 uur
  • 20 km  9.00 tot 11.00 uur
  • 30 km  9.00 tot 10.00 uur

Inschrijfgeld:

• Leden van wandelvereniging of KWBN             € 3,50 p.p.
  • Niet leden € 4,50 p.p.
  • Eigen leden gratis

AFGELAST!!!! Landgoederentocht 11 oktober 2020

Deze wandeltocht is afgelast vanwege het Corona virus!!!

Deze unieke wandeltocht brengt u langs verschillende Landgoederen en Havezathes. Zo starten wij bij de Kasteel de Haere.

Enige historie:

De Haere wordt voor het eerst genoemd in 1329. Toen was het nog geen havezate, maar een boeren hoeve. Dat bleef het een tijd tot edelman en ridder Hendrik van Oldeneel de huidige havezate liet bouwen. We spreken dan over 1559. Het huis, met toen nog een U-vorm, is door latere eigenaren flink veranderd. Evenals het landgoed.

Een uitgebreid lanenstelsel, een park in Engelse landschapsstijl, zelfs een toren en een folly (nep-ruïne) zijn toegevoegd.

Sinds 1996 is het pand eigendom van Stichting IJssellandschap. Havezate De Haere is in 1999 in oude glorie hersteld en tot 2008 bewoond door een oud adellijk geslacht, de familie Van Dedem. Bij deze restauratie is veel aandacht besteed aan de tuinen en het bos rondom de Havezathe. Het parklandschap en de bossen lenen zich uitstekend voor wandelingen. Sinds maart 2013 is De Havezate het onderkomen van de Culture Club. Het is een inspirerende plek voor deze cultuurliefhebbers.

Landgoed Spijkerbosch is een verborgen parel in het rijke Olster landschap dat is bezaaid met landgoederen en havezaten. Het wit gestucte Spijkerbosch komt goed tot zijn recht in het omringende parklandschap. Het oude park met fraaie vijver is onlangs geheel hersteld.Na een periode verval rond de jaren '60 zijn de huidige eigenaren bezig om het landgoed weer tiptop in orde te brengen.

De naam Spijkerbosch is afgeleid van het woord spieker of spijker wat zijn herkomst heeft uit het Latijn. Hierin is "spicarium" een opslagplaats voor graan (=spica). Het Spijkerbosch is dus waarschijnlijk ontstaan als graanopslag; een klein stenen gebouwtje in het bos. In de loop der eeuwen werd het gebouwtje steeds verder uitgebouwd en verfraaid tot wat het nu is.

Heeft u zin in een mooie wandeling waarin u enige cultuur en prachtige natuur kunt opsnuiven, dan bent u van harte welkom op 11 oktober a.s.

De startlocatie is dus het Kasteel de Haere, Haereweg 4, 8121 PJ Olst

Starttijden:

• 10 km 10.00 tot 13.00 uur
  • 15 km 9.00 tot 12.00 uur
  • 20 km 9.00 tot 11.00 uur
  • 30 km 9.00 tot 10.00 uur

Inschrijfgeld:

• Leden van wandelvereniging of KWBN € 3,50 p.p.
  • Niet leden € 4,50 p.p.
  • Eigen leden gratis